Vanliga dieter

Flygvärdinnedieten
Frukost: 1/2 grapefrukt. Kaffe eller te utan socker och mjölk. Lunch: Grillad biff eller köttfärsbiff. Grönsallad med tomater utan dressing. 1 äpple. Middag: 2 hårdkokta ägg. Haricots verts. 1/2 grapefrukt.
Eftersom den är så kalorifattig riskerar du att få en matstressreaktion och bara vräka i dig mat. Obalanserat kortsiktig lösning.

Scarsdalemetoden
Frukost: 1/2 grapefrukt, 1 skiva rostat fullkornsbröd. Kaffe eller te utan socker eller mjölk. Lunch: Kallt uppskuret kött, exempelvis kyckling, rostbiff eller tunga. Grillade eller ångade tomater. Middag: Fisk eller skaldjur, tillagade utan fett. Blandad sallad. 1 skiva rostat bröd. Grapefrukt. Kaffe eller te. Mellanmål: Gurka, morötter eller selleri.
Går ut på att minska både kolhydrater och fett i kosten. Ingen långsiktighet. Får din kropp att fungera som en hoppressad boll. När du släpper taget så förstoras bollen/din kropp igen. En föregångare till Atkins och motsvarar delvis proteinpulverdieten, fastän med mat.

Doktor Atkins diet
Frukost: 2-3 förlorade ägg (råa ägg kokade utan skal), 6 skivor bacon. Lunch: 2-3 hamburgare utan bröd, sallad med ost- dressing Mellanmål: Bär. Middag: 24 kycklingvingar med selleri, bluecheese, gröna bönor och ranchdressing.

Bygger på att man äter livsmedel som innehåller mycket lite kolhydrater. Fet mat och kött är tillåtet. Bröd, ris, pasta och potatis är inte tillåtna på grund av deras höga GI och att de innehåller mycket kolhydrater eller sk ”tomma kalorier”. Har du svaga njurar är den här dieten inte bra för dig.

Pulverbantning
(VLCD, Very low calory diet) Byt ut några eller alla mål mot proteinpulver, soppor eller tabletter. Nutrilett, Cambridge- metoden, Herbalife med flera är speciella så kallade näringspreparat av mjölk- eller sojaråvaror med max 800 kalorier (men alla näringsämnen) per dag och kan ge en rejäl viktminskning på mellan 15 och 20 kilo på tre, fyra månader. När en måltid ersätts med någon specialprodukt förstärks resultatet - oavsett om det handlar om speciell näringsdryck eller vanlig mjölk.
Detta löser inga viktproblem på sikt. Kan vara bra om du snabbt vill komma igång och behöver extra motivation för att bryta dina gamla vanor. Om du inte ändrar dina matvanor och din livsstil har behandlingen ingen effekt på lång sikt.

Pillerbantning
Piller, till exempel Reducil och Xenical skrivs ut av läkare och ska kombineras med omläggning av kosten. Xenical förhindrar en del av fettet i kosten att tas upp av kroppen. Vid fettöverdos får man akut diarré. Reducil påverkar
aptitcentrum i hjärnan och gör så att du känner dig mätt tidigare. Hjälper inte på sikt, man måste också ändra sin livsstil - justera dina matvanor och öka din fysiska aktivitet.

Bantarsoppan
Soppa kokas på kål, lök, morötter, paprika, selleri, krossade tomater, pulverlöksoppa och vatten. Varje dag äter du obegränsad mängd soppa samt angivna tillbehör. Soppor är gott och nyttigt, men det här blir för ensidigt och tråkigt. Du går så klart ner, för det är få kalorier.

Rikshospitalets bantningskur
Frukost: Riven morot med citron. Lunch: Mager fisk (250 gram) med citron och smörsås Middag: Biff (250 gram) sallad och broccoli.

Sannolikt får du bara ett stort hungersug. Klart man går ner, det gör man alltid när man äter mindre än man förbrukar. Funkar inte om man vill behålla viktminskningen.

Stenålderskost
Bönor, rötter, bär, kött och fisk. Skippa ris, pasta och potatis alltså. På stenåldern var vi sannerligen inte feta. Det har anhängarna, som för övrigt inte ser detta som en bantningskur utan snarare en livsstilsförändring, tagit fasta på. Proteinrik kost med fisk, magert kött och magra mjölkprodukter ger viktminskning - för att sådan mat mättar bättre, tror forskarna.

Medelhavsmaten
Går ut på att äta så varierat som möjligt med tonvikten på frukt och grönt, bär, bönor och linser, pasta, feta fiskar, oliv- och rapsolja. Man undviker i princip ingenting, men ordinerar ett sparsamt intag av godis, vitt ris, vitt mjöl och vitt socker.

LCHF (Low Calories High Fat)
går ut på att man ska minimera mängden mat som innehåller kolhydrater och protein. Men LCHF-arna är långt ifrån eniga, gruppen rymmer allt från nolltolerans till dem som äter lite bröd och potatis.

Gärna äta feta mejeriprodukter, kött, fisk och grönsaker som växer ovan jord. Frukt räknas som godis. Välj aldrig lightprodukter eller produkter som är sötade.

GI-metoden
Välj kolhydrater med lågt glykemiskt index, som fullkorn och skippa de snabba som socker, vitt ris, pasta, potatis och vitt vetemjöl. Kött och fisk får ätas fritt, men de flesta GI-förespråkare rekommenderar kyckling och vilt före fläsk och nöt.
Fortfarande gäller att vi skall äta mindre kalorier än vad vi gör av med. GI kom som ett stöd till diabetiker. Klart man går ner om man äter mindre.

Viktväktarna
Recept, näringslära, vägning. Framför allt gäller det att äta mindre fett. Ett bra koncept som bygger på Svenska näringsrekommendationer. Förutom recept, näringslära och vägning får du stöd att gå ner och behålla viktminskningen.

5:2 Dieten
En version av periodisk fasta. Dieten innebär att man kraftigt begränsar intaget av kalorier två dagar i veckan och äter normalt de övriga fem dagarna. Under de två dagarna äter man max 500-600 kcal per dag. Dessa dagar ska inte följa varandra. Prova till exempel att fasta måndag och torsdag. På så sätt behåller du din naturliga ämnesomsättning.

Färre kalorier gör att vi orkar mer, tappar fettmassa. Du kan själv välja när och hur du vill fördela dina kalorier under de två fastedagarna. Bäst är att äta bara en måltid då.
När vi äter så är kroppen inställd på att lagra och när vi inte äter så är kroppen inställd på att förbränna. Dietens förespråkare avråder gravida, tonåringar och epileptiker från dieten. Dieten bör kombineras med motion, exempelvis 30 minuter promenader, de dagar man inte fastar.

Blodgruppsdieten
är en kontroversiell diet som utarbetats av den amerikanske naturopaten (ej att förväxla med läkarutbildning) Peter D’Adamo. Grundtanken i dieten är att människan bör anpassa sin kost och sitt levnadsmönster efter sin blodgrupp enligt AB0-systemet. Dieten, har utsatts för massiv kritik av många läkare och dietister som avfärdar dieten som rent kvacksalveri och pseudovetenskap. D’Adamo hävdar att lektiner (en grupp proteiner som kan interagera med kolhydrater) som intas via födan kan binda till AB0-systemets blodgruppsantigener i blodet och orsaka problem hos människor. Utifrån detta anser D’Adamo att mänskligheten kan delas in i 4 grupper som i sin tur bör följa kostråden för sin blodgrupp.

Blodgrupp 0, som D’Adamo kallar jägaren. Personer med denna blodgrupp förväntas vara muskulösa och ges rådet att äta en köttrik diet.
Blodgrupp A, jordbrukaren. Dessa människor ges bland annat rådet att avstå från kött och äta mycket grönsaker.
Blodgrupp B, nomaden, anses ha ganska flexibelt matsmältningssystem.
Blodgrupp AB, gåtan. Skall enligt D’Adamo vara ett mellanting mellan jordbrukaren och nomaden.

Blodgruppsdieten har utsatts för hård kritik av medicinsk expertis som bland annat pekar på att det inte finns något stöd för att lektiner som intas via födan kan binda till blodgruppsantigener i människokroppen.

KÄLLor: www.kostdoktorn.se, www.dietguiden.com och www.dieter.se Aftonbladet.se expressen.se, wikipedia