I huvudet på friskvårdslottan:

Har några gånger fått frågan ”varför har vi en friskvårdslotta?” Den frågan har jag filosoferat lite över, svaret var ganska självklart för mig, men det tål ändå att tänkas lite på. Friskvårdslotta är ingen ny roll, men benämningen har varierat lite beroende på språkbruket i övrigt. Vi har haft både sportlottor och idrottslottor, idag tränar man mest för att hålla sig frisk och stark och vi talar om friskvård och då blir det också naturligt för oss i kåren att använda det begreppet. Jag tycker det är en bra benämning, det säger vad det handlar om - att hålla sig frisk och kry, ”fit for fight” i bokstavlig mening inom totalförsvaret.




​Svenska lottakårens grunduppgift är att bidra till totalförsvaret, vi ska vara krisberedda! En grundsten för den personliga krisberedskapen är att orka: orka förflytta sig, orka bära saker, orka hålla upp humöret, orka hitta lösningar. Kan du inte hjälpa dig själv kan du inte hjälpa andra, så enkelt är det. Och det kommer alltid att finnas dom som behöver hjälp; för att de är sjuka, handikappade, för gamla, för små, för rädda eller för stressade för att kunna klara sig på egen hand.

För att må bra och hålla sig frisk och kry behöver man äta bra och näringsrik mat i lagom mängd, så man har de depåer man behöver av vitaminer, mineraler och annat kroppen behöver. Det tänker jag inte orda mer om här för det finns det jättebra artiklar om kost och hälsa i förra numret av Isikte. Jag spårar istället in på temat kondition och styrka... Om det händer en olycka och man måste tillkalla hjälp när telefonerna slutat fungera och vägarna är oframkomliga får man göra som förfäderna, det är bara att ta sig fram till fots. En bra grundregel är att en frisk person i arbetsför ålder bör kunna ta sig fram 5-10 km hyfsat snabbt, man ska kunna bära sin utrustning och man ska kunna stötta en person som har svårt att gå utan hjälp. Jag ger inte mycket för ursäkten ”jag skulle orka vad som helst om det gällde min familj” för det är inte alls säkert, är man orolig, rädd och upprörd så finns det inget som säger att man plötsligt skulle orka mer. Och om den som behöver hjälp inte hör till familjen, hur är det då - känns det bra att bara sätta sig ner och ge upp? Nej, så tänker naturligtvis inte en lotta, man försöker sitt bästa och då förtjänar man också att ha förutsättningarna för att klara av situationen.

Förutsättningarna skapar du själv, varje dag, och jag tycker du ska unna dig själv det bästa när det gäller beredskap. Så använd din kropp som den ska användas! Gå, cykla, spring, var rädd om ryggen när du lyfter och tänk inte bara på muskler som en utseendefråga utan se dem som dina inbyggda verktyg som hjälper dig orka göra det du ska.

Nu blir dagarna längre och längre för varje vecka och det blir allt lättare att lockas ut på en promenad. Ett bra sätt att motivera sig själv att röra på sig lite mer är att anmäla sig till ett motionslopp tillsammans med några vänner, det är alltid lättare när man har ett mål med en trevlig belöning efteråt att se fram emot. Jag hoppas att du också vill vara med oss i år! Var och en tar sig runt i egen takt, men vi deltar som ett lag så ingen ska bli lämnad ensam. Visst är det kul att springa runt en bana och känna att man kan och orkar på en viss tid, men det är också otroligt tillfredställande att känna att man peppat en vän till att ta sig hela vägen runt i sitt första lopp - oavsett om man går eller springer. Det är dubbelglädje, dubbeltriumf!  Så om det är någon som inte varit med förut, som oroar sig för att vara siste man runt - tänkt inte så, anmäl dig med friskt mod och så tar vi oss runt tillsammans. För din skull, för min skull, för att vi tillsammans ska bli beredda att möta vilka händelser och äventyr som helst!

Orka njuta mer av livet!

Hälsar din egen friskvårdslotta Martina